Aktuellt datum och tid: 30 apr 2026, 18:47
Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Forumindex » Teknik » Motor och drivlina
| Författare |
Meddelande |
|
deadmetal
|
Inläggsrubrik: Feltänder Postat: 28 sep 2011, 16:02 |
|
|
|
Tjenare. jag skulle behöva alla tips jag kan få nu för att jag känner mig väldigt förvirrad angående detta fel.
Jag har en impala 66 men en 283 under huven. Märkte efter jag köpte den att förgasaren var lite smådålig så jag köpte mig en ny. Den gamla var 2 portare och den nya 4 därav blev det ett nytt insug, nya bränsleslangar, tändkablar plus stift.
När allt var monterat och klart skulle jag starta bilen, den vill igång men den går inte igång, som att den inte tänder helt rätt. Alla tändkablar är rätt ditsatta i rätt ordning som de satt innan ja började demonteringen så det kan de ej vara. Har funderar så ja blir tokig och nu behöver ja hjälp med tips på vad felet kan vara.
Hoppas finna hjälpen ja behöver för att få bilen att starta.
MVH/ Rickard
|
|
 |
|
|
KUNGEN
|
Inläggsrubrik: Re: Feltänder Postat: 28 sep 2011, 17:07 |
|
|
|
Fördelaren ett halvt varv fel.. eller rent av 1-3 kugg fel..
vrid motorn till Nollan. markeringen passerar nollan två gånger innan fördelaren har snurrat 1. håll tummen för tändstift's hålet tills du känner komp & kolven är högst upp.. lyft locket så ser du vart rotorn pekar..
en ny förgasare brukar slå igång direkt..
pallar du inte lyfta fördelaren igen.. flytta tändkablarna.. du kan ha 1:an vart du vill..
|
|
 |
|
|
deadmetal
|
Inläggsrubrik: Re: Feltänder Postat: 29 sep 2011, 06:51 |
|
|
|
Det ska jag göra. Gissade på att de var något med fördelaren som strulade men visste inte vad. Då satte jag dit fördelaren fel trots allt, typiskt.
Hur ska jag göra för att nolla motorn?
|
|
 |
|
|
KUNGEN
|
Inläggsrubrik: Re: Feltänder Postat: 29 sep 2011, 10:00 |
|
|
|
du snurrar på det nedre remhjulet/vevaxeln med hjälp av centrum-bulten. har du bra komp så plocka är stiften så snurrar motorn betydligt lättare. risken är att den bulten är dålig i gängorna å då drar du bara runt den å sen är det skrot. går snabbare att ta ut stiften än att kanske riskera att bulten går sönder.
sen är det bara att följa markeringen.
|
|
 |
|
|
deadmetal
|
Inläggsrubrik: Re: Feltänder Postat: 29 sep 2011, 17:07 |
|
|
|
Så då ska jag snurra på skivan 2 gånger och se om det räcker, provstarta, om felet kvarstår fortsätter ja.
Har jag förstått allt rätt då?
|
|
 |
|
|
Bagarn
|
Inläggsrubrik: Re: Feltänder Postat: 29 sep 2011, 18:04 |
|
|
|
Men det går väl bara att sätta fördelaren 180 grader fel ??
|
|
 |
|
|
KUNGEN
|
Inläggsrubrik: Re: Feltänder Postat: 29 sep 2011, 19:37 |
|
|
|
man kan sätta en fördelare 1 kugg fel eller fler... på cheva motorer.. det handlar om hur mycket du vrider oljepumpensaxeln..
-alltså du ska vrida på hjulet tills du börjar se markeringen. då måste någon hålla för tändstiftshålet å känna om det blir tryck. man orkar inte hålla emot kompet.. händer inget är den på inlopp.. då måste man snurra ett varv till..
när du känner komp och du stannar med strecket på noll på gradantalet så ska du se vart rotorn pekar.. den ska peka på ett men gör förmodligen inte det.. kanske pekar på termostathuset eller på 3-5-7 cylinder.. hänger du bara med vart det pekar å du vet vart ettans tändkabel är så sätt den där rotorn pekar..så flytar du bara de resterande efter det..
annars måste du lyfta ur fördelaren.. vrida på oljepumps axeln å hålla på tills den klickar i mot ettan.. står den mot ettan fast mot torpeden.. då lyfter du bara upp den en liten bit. vrider rotorn å stoppar tillbaka den..
glömt inte ställa tändningen..
|
|
 |
|
|
deadmetal
|
Inläggsrubrik: Re: Feltänder Postat: 30 sep 2011, 07:32 |
|
|
|
Då har ja mkt att stå i för att få igång bilen. Ska ut o åtminstonde försöka för jag vill verkligen få igång bilen.
|
|
 |
|
|
KUNGEN
|
Inläggsrubrik: Re: Feltänder Postat: 30 sep 2011, 10:52 |
|
|
|
det kanske känns mycket första gången.. men när du kan det är det gjort på en kvart...
lycka till..
du fixar det ...
|
|
 |
|
|
deadmetal
|
Inläggsrubrik: Re: Feltänder Postat: 30 sep 2011, 15:00 |
|
|
|
Har bara 1 fråga till för har aldrig gjort de förr. Hur ställer man tändningen? trodde inte man behövde ställa om den.
|
|
 |
|
Forumindex » Teknik » Motor och drivlina