Aktuellt datum och tid: 30 apr 2026, 16:02

Ny tråd Svara på tråd  [ 327 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 33  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Impala -64 SS
InläggPostat: 05 apr 2016, 18:59 
Användarvisningsbild

Tack tack, roligt att höra :)
Antagligen inte det roligaste att titta på lite småplåtar som blir svetsade, så samlar på mig lite innan jag uppdaterar igen :P Är ju ganska tidsödande att hålla på med :)

InläggPostat: 19 maj 2016, 14:33 
Användarvisningsbild

Hej alla glada, sommaren är här! :D

Nu var det ett tag sen jag var inne och skrev här, men för en gångs skull så har det faktiskt inte stått stilla under tiden, har hunnit med en del faktiskt :)

Golvet på vänstersidan bredvid baljan bak är i princip klart, och det vart nästan helt custom made av mig, bara lite plåtremsor här och där som är kvar från original :)

Högersidan är inte alls lika dålig som vänster, men den är inte bra den heller, så där håller jag på nu och svetsar för glatta livet :) borde inte ta alls lika lång tid som vänster. Det är fan sjukt hur lång tid det tar om man ska göra det seriöst och tillverka allt själv :P

Efter det här på högersidan nu är det lite hjulhus på vänster sida kvar, sen kan jag nog svetsa dit den stora golvplåten igen :) efter det är det baljbotten kvar att byta, och balken allra längst bak bakom baljan. Och två små balkar under baksätet. Tror inte jag får ut den i sommar, men hellre det och göra det ordentligt än att stressa ihop något halvdåligt som ändå måste göras om efteråt :)

Nog talat, här kommer lite bilder på spektaklet :)

Bild

Bild

Gammal vs ny :D
Bild

Här har vi ännu ett pressverktyg, för "kupolen" som sitter över karossinfästningsbulten längst bak :)
Bild

Såhär ser man ut om man har slipat till ett kupolpressverktyg 8-)
Bild

Färdigt resultat:
Bild

Bild

Bild

Ett blivande hjulhus, en del av det i alla fall :)
Bild

Klar vänstersida, ser inte rätt ut på bild pga alla färgskiftningar och skit, är nöjd med resultatet :)
Bild

Smålagning :)
Bild

Custom by me 8-)
Bild

Högergolvet in progress :)
Bild

Har även köpt en ny svets, en ESAB LKA180 3-fas så nu blir allt mycket mer lättjobbat också, det är en jäkla skillnad :)
Bild

Hörs och ses, hejhej! 8-)

InläggPostat: 19 maj 2016, 21:16 
Användarvisningsbild

Roligt att se att det går framåt! :)

InläggPostat: 04 aug 2016, 17:31 
Användarvisningsbild

Hej allihop! Nu har jag kommit en bit längre med svetsning och sånt, håller på att förbereda för att sätta dit nya "under-hatthyllan-biten", så ska lacka där plåtarna ska sättas ihop för att det inte ska rosta nu.
Har börjat med att pensla på smedjans rostborttagare på all naken plåt och svetsfogar. Alla som använt smedjans tycks vara väldigt nöjda, så tänkte prova jag också. :)

Men jag har en undran till er som använt det medlet förut, var ju lite ytrost på vissa ställen som jag penslade, och nu har det blivit rostfärgat där jag penslat, ska det vara så, är det normalt? Spontant tänker jag att om det ser ut som rost så kommer det bli värre, men det är bara min tanke.., kan ju ha fel eftersom det är nytt för mig det här. :(

Bifogar ett par bilder på det, försökte fota så man ser;
Bild

Bild

Bild

Hoppas ni kan hjälpa mig med mina funderingar :)
//Danne

InläggPostat: 04 aug 2016, 18:09 
Användarvisningsbild

Tjeena! Härligt å se att det går framåt, jag har själv aldrig använt smedjans rostmedel min favorit är Corroprotect
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... pa266171sv

När den har omvandlat rosten så blir det en svart yta som består av Fosfat som tydligen är rostskyddande! Det som är lite surt är dom små förpackningarna, men ingenting som jag behandlat har börjat rosta igen....
Batterihyllan fixade jag -08 å den är lika fin fortfarande.
Men jag smetar på medlet i flera omgångar tills jag ser att all rost är borta!

InläggPostat: 04 aug 2016, 21:11 
Användarvisningsbild

Jo har också använt nån liten burk med rostomvandlare från mekonomen, en fyrkantig burk, och den blev också svart när den var klar . Eller ja, typ mörklila :)

Det står att smedjans också omvandlas till nåt rostskyddande när det reagerat med rosten och blir svart andra gången man stryker på, men vart så ställd när det vart rostbrunt även där det inte va rost innan så var bara tvungen att fråga eftersom jag vet att andra här inne använt det tidigare med stor framgång. :)
Det var av mr circka här på forumet jag fick tips om smedjans en gång :) och vet att mange använt det också om jag inte minns fel :)

InläggPostat: 06 aug 2016, 19:41 

Jag köpte Hagmans på Mekonomen. Liten pluttburk för 128:-

InläggPostat: 07 aug 2016, 00:06 
Användarvisningsbild

Kan det månne vara en sån här då? :)
Bild

Det var sån jag också använde en gång i tiden :)

InläggPostat: 13 jan 2017, 17:34 
Användarvisningsbild

Hej allihop, god jul och gott nytt år och god fortsättning på er! Länge sen jag var inne här nu :oops:

Tiden har gått fort, arbetet med projektet raka motsatsen tyvärr.. Men litegrann har jag i alla fall gjort :)
Smedjans fick sig till slut en omgång med roterande stålborste på vinkelslip vilket var ganska tidsödande, och ytterligare ett par rostiga småställen upptäcktes. Men nu är det kapitlet avklarat :)

Sen igår kväll så var jag i garaget ett tag och la på hagmans ca epoxyprimer där det kommer bli dubbelplåtar innan jag svetsar ihop det. Kommer bli lite slipning och på med svetsprimer just där jag ska punkta, men ville använda ca primern på så mycket som möjligt för att få så rostskyddat som det går :)

Blandade lite mycket färg, så blev många lager i skarven (ingen nackdel i och för sig) och så la jag på lite i hjulhusen och så när jag ändå höll på och ändå hade ren plåt där :) känns som att ett lite större steg i projektet snart blir avklarat snart, och det blir skönt, är ju så träligt när man aldrig ser nån skillnad på det man gör :)

Nu komme det uppdateras här lite oftare framöver vågar jag lova! Håll till godo, ni får en bild från lackningen 8-)

Bild

InläggPostat: 26 jan 2017, 03:48 
Användarvisningsbild

Sitter och tittar på alla era fina chevor här på forumet, och börjar ledsna mer och mer på denna j#vla rost! Känns lite hopplöst just nu faktiskt, skiljer så jäkla mycket på alla fina bilar och min lilla gröna rostburk :roll: Blir väl bra när det är klart kanske, men är långt kvar :geek:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 327 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 33  Nästa