Tänkte att vi kunde göra en lista på alla förändingar på impalan genom åren. Bra att veta vad som är korrekt!
_____________________________________________________________________
Impalan är inte bara en av Chevrolets mest historiska fordon, utan också en av Amerikas. I årtionden satte den standarden i komfort och värde. Första debuten 1958, började Impalan som en avancerad Bel Air. Det var framgång som en lång, bred och lyxig familjebil som tvingade Chevrolet att göra den till en egen modell, vilket skapade vad som snart var Amerikas bästsäljande fullstorleksbil. Genom åren har Impala gjort många olika förändringar som vi ska ta upp här!
1958Chevrolet hade funnits 46 år när den legendariska impalan skapades för första gången 1957 för att bli 1958 års modell. Bel Air Impalan byggdes endast i Sport Coupe eller cab modeller. Den har en s.k X-ram, tvåekrad ratt. Med start på $2586 hade man valet mellan en 235 Blue Flame I6, 283 Turbo-Fire V8 eller en 348 Turbo-Thrust V8.
Annonser sa att bilen "lets you know you're the boss" och i många år är det precis vad den gjorde.
19591959 blev Impala en egen modell och blev inte alls som Bel air längre, med en ny design, är den fortfarande en av de mest tydliga fordonen i amerikansk fordonshistoria.
Två Tum längre
Baken fick sin ''Batwing'' baklucka
''cat-eye'' baklysen
Den främre änden fick också en makeover med ett mer fördelat galler och långdragna ögonbrynsluftintag som inte längre lutade över strålkastarna.
Sammanfattat så fick den en smidigare och mer kompakt look. Chevy sträckte Impala-namnet till en komplett linje och lade till en fyrdörrs hardtop och fyr-dörrars sedan.
1960Ett år senare gick konstruktörerna ner ett snäpp.
trippelkretsstrålkastare bak
''Batwingen'' fick en annan form och är inte längre som ett V
Växte från nästan 60 000 byggda i sitt debutår till mer än 490 000 år 1960
Startpriset på en impala blev 2590 dollar, vilket gjorde det till Amerikas bäst-säljare.
Med orden "Space, Spirit, Splendor" så fick Chevy funktioner som på bakre grillen som fick ränder vid lamporna ovanför kromstången. Även funktioner som:
-elektrisk broms
-parkeringsljus
-elklocka
-backljus.
19611961 års modell är en av de viktigaste och varumärkesbestämda åren för Chevrolet, och för bilindustrin som helhet. Det var året som Chevy introducerade Super Sport, eller SS, 409-motorn, och därmed den första sanna amerikanska muskelbilen.
Den marknadsfördes som den "högst anpassade versionen" av impalaen. Kostnaden för SS modellen var $5380 och hade simulerade ''knock-off'' hjulöverdrag
kraftiga fjädrar och stötdämpare
metallbromsbeläggningar
vadderad instrumentpanel
En varmmätare som gick upp till 7000rpm
De första SS-modellerna, där endast 453 tillverkades, kom med en av två motorer:
348-kubik-tums V8 eller 409-kubik-tums V8, som hade 360 hästkrafter och som kom upp i 60 mph på sju sekunder. Det var också det sista året vi såg en extremt lam version av ''batwingen'' som slätade ut i de bakre kvartspanelerna, vilket gör dem mycket mindre utmärkande.
1962Impalan fortsatte sin snabba utveckling 1962 med en till omdesign, den här gången avtar de bakre ''vingarna'' helt, till en lite kantigare look.
-Fyra nya stora fjädrar som "suger upp stötar som en svamp"
-Mer ljud- och vibrationsdämpning.
-Innerskärmar monterades för att skydda mot rost.
-Nya växellådor kom. Man kunde nu välja mellan 3-stegs låda med overdrive, 4-stegs låda och PG ''powerglide'' lådan.
-Sex motoralternativ. Från 135hk till 409hk.
- Nya deluxe radion med knappar erbjöds som tillval.
19631963 erbjöds 6 olika modeller av Impalan. Inklusive sex och nio-passagerarvagnar.
-Rymligare
-Spetsigare front och bak.
-Nedsänkt instrumentpanel
-Mer aluminiumlister bak
-''varm eller kall'' motorlampa i instrumentbrädan
-Rostfria ljuddämpare
-AC
-Delcotron generator
-Nya bromsar som ska minska slitage.
1964-Ny design på grillen
-Ny design för bakljusen
-Tystare 3-stegs växellådor
-Aluminuiumhus på 4-stegs lådorna
Första året som ''chevelle'' kom.
19651965 fick impalan en helt ny design igen.
-Ny grill
-Huven får en spärr och en vindavvisare
-Baken får en ny design
-Härdad bakruta
-Ramen har inte längre sin X form utan får en fullstort chassie.
-Nya fjädrar runtom
Chevrolet slår rekord med 1 miljon sålda impalabilar.
1966Inga stora förändringar detta året.
-Ny design på bakljusen, blir en hel enhet.
-Kromlist på nedre delan av dörrarna som ska skydda mot dörruppslag.
-Nya däck
-Vinyltak
-Bilarna fick 4 säten.
En 7-liters motor på 427 kubiks V8 introducerades som hade upp till 425hk.
_________________________________________________________________________
Vet ni fler förändringar så skriv det så lägger jag till det. Eller om jag skrivit fel någonstans!