Tack alla, kull att ni gillar Capricen!
El-fix är rätt trist och i denna bil har man plockat ur AC-systemet men behållit allt kablage för detta (vilket iofs är bra) men det är ju minst sagt rörigt under instrumentbrädan!
Följande på listan har jag iaf fixat nu:
-Avgassystemet saknar klammer i flera skarvar -
Check-Blinkers fungerar ej - finns inte ett livstecken -
Check-Alla blinkers lyser med fast sken när man trampar ner bromspedal -
Check-Det tycks läcka lite ATF-olja vid slangkopplingar in/ut från lådan till oljekyl -
Nej det gjorde det inte, packboxen bak på lådan som släpper några droppar. Gör inget åt detta nu.-Slang vevhusventilation mellan ventilkåpa och luftrenare -
CheckGjorde första riktiga provturen, blev väl 3-4 mil runt stan och passade på att fylla tanken med 98. Bensinen den gått på hittills är nog minst ett par år gammal.
Så jävla nojig man är - sitter och lyssnar på precis alla ljud - men allt tycks fungera som det ska. Verkar vara rätt hög utväxling - troligtvis 3.07:1. Men spelar ingen större roll, är man lite oförsiktig med högerfoten från stillastående så ritar det bara ändå
Har gjort första oljebytet nu - motorn har väl gått ca 1-2h efter monteringen så det var dags.
Sen hade jag ju denna punkt på listan -
Det går inte att stänga av motorn med tändningslåset Har hittat orsaken när jag läste på lite om MSD-tändning. Det ska sitta en diod (1A 100V) på den kabel som går från generator till generatorlampan annars får den lilla strömmen motorn att fortsätta gå trots avslagen tändning. Testade att rycka kabeln på generatorn och då kan man stänga av motorn med nyckeln. Dock uppdagades problem med laddningen när jag var där och mätte - kanske är det laddningsrelät som måste bytas.
Körde ett par mil till efter oljebyte, kunde inte låta bli att knäppa några bilder på min favorit-"location"
Kikade vidare på strulet med generatorn/laddningen och att motorn fortsätter gå trots att man vridit av tändningen på låset. Insåg att jag nog har en något modernare Delco generator från sent 70-/tidigt 80-tal - alltså med inbyggt laddningsrelä. Tog helt sonika bort original laddningsrelä och bryggkopplade den 4-stiftade kontakten. Vips funkade allt som det skulle, generatorn laddar 14.8V och bilen går att stänga av med nyckeln.
Dags för besiktning!
Följande är fixat inför besiktning:
-Blinkers
-Jordfel bakljus
-Halvljus höger
-Torkarmotor
-Vevhusventilation
-Generator
När jag nu vågat gasat lite vid något tillfälle så upptäckte jag direkt att lådan växlar lite för segt - alltså har den för lågt tryck vid hårdare gaspådrag och man riskerar alltså att bränna lamellerna. Trycket vid fullgas styrs av kickdownswitchen/solenoiden.
Började genast med att kolla i kickdownswitchen som sitter monterad vid gaspedalen. Det finns 12V fram till den och vidare till solenoiden på lådan - dock kommer aldrig gaspedalen så långt att den aktiverar switchen. Då bryggkopplade jag kontakten så att solenoiden aktiveras men inget klick hörs. Åker en kort sväng med konstant 12V på solenoiden men ingen skillnad. Återstår då att riva ner tråget och byta kickdownsolenoiden, tills dess blir det lugn körning. För övrigt har jag sen tidigare köpt på mig B&M´s kickdownswitch som monteras på insuget och ansluts direkt till förgasarens gasreglage - så denna ska monteras och originalswitchen vid gaspedalen plockas bort. Blir då betydligt enklare att justera in det hela.