Det går bra, hon ska rulla om 3 veckor så det är inte alls mycket kvar nu.
Ruttnade på att uppdatera då det var så svårt att få med bilder, och enbart text är fan ointressant.
Minns inte riktigt hur långt jag kommit sedan sist jag uppdatera något, men det som är gjort numer är att i princip all svetsning är klar. Bytte garage mitt i allt dessutom som upptog en massa tid jag egentligen inte hade. Har ett litet skitområde kvar undertill jag missat svetsa, ska ta det nu i helgen. Inne i skuffen är det målat och klätt. Bakljus monterade, elen inkopplad helt och hållet. Bakrutan har varit iväg på toning. Dörrsidor byggda och klara, gjorde liknande som på 59an bortsett från att jag tabbade mig denna gång och valde fel tyg, så kommer behöva klä om dom efter denna sommarn. Sofforna har jag renoverat och dom är nu omklädda och monterade. Allt i bromsväg är nytt. Hijackers monterade. Karossfästen gjorda. Inhandlat dubbla 100A generatorer och byggt iordning fästen och hållt på för att få det att bli bra. Nytt värmepaket är monterat. Hade ett helvette att förstå hur jag skulle få ihop det med manuella rattstången till automatlådan, men med grymt bra förklaring från polare på hur man skulle gå tillväga så är även det klart. Fick tag på något universalliknande växellänkage från Lokar till samtliga GM lådor, funkade faktiskt jävligt gott. Fick kapa ytterst lite i torpedväggen, inte så det gick igenom ens. Så numera funkar växellägena på ratten nästan likadant som på 59an, bortsett från att det är lite lite trögare att gå ur P läget.
Har en sambo som jobbar på ett båtvarv så han kunde ta med sig kardanen och kapa och svetsa och balansera på arbetet. Har nog glömt mer än hälften av vad som är gjort fram tills nu faktiskt..
Ja juste, tappade bort min kardan HUR man nu lyckas med det så fick jaga tag i en ny
Och då var det såklart fel yoke osv osv så åkt land och rike runt för att få tag i alla rätt delar.
Har spenderat varenda dag i garaget senaste veckorna, bortsett ifrån när vi tog min C klass och stack till Tyskland några dagar för att glo på mercor (man är ju mercanörd med
)
Men karossmässigt så är hon slipad några turer till för att plocka fram det riktigt råa, och jag la första primern i början på veckan, och nu har jag tillomed hunnit lägga ett antal lager klarlack. Jag minns inte om jag skrev det i början; höll det lite tyst för mig själv tills nu - men hon är alltså lackad i ingen färg överhuvudtaget. Hon kommer rulla plåtren. Det jag har gjort är att jag specialbeställde en transparent primer, dels för att försöka hålla rosten väck, och dels för att undvika den gula tonen enbart klarlack får. Över det har jag lagt 4 lager matt klarlack. Först var jag inne på en vanlig blank, men insåg snabbt att det varken skulle gå att kolla på bilen i solljus och än mindre sitta bakom ratten med blänket mot huven så därav de matta valet, och det blev riktigt bra. Iom att bilens dörrar bestod av väldigt mycket spackel som nu är väck så är hon inte rak, någonstans nästan. Men jag tycker det ger charm, ena dörren ser man varit påkörd tex, och jag tycker historian och tiden gett bilen sin charm och framöver kommer jag bibehålla den tills dess dörrarna inte vill vara med längre, för dom är faktiskt riktigt dåliga i samtliga hörn.
Taket slipade jag aldrig ner överhuvudtaget. Även här ville jag ha kvar en del av bilens charm så det är endast klarlackat, dock blankt. Det lilla som fanns kvar av den gamla flakelacken syns nu betydligt mer. Dock är taket svetsat på de ställen de behövdes. Bifogar iaf den enda bilden jag orkar krångla in
Här är hon alltså färdiglackad. Och ja, som synes är taket tillomed fortfarande knöligt, och även så kommer hon förbli.