Aktuellt datum och tid: 27 nov 2024, 20:37
Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Forumindex » Övrigt » Off topic
Författare |
Meddelande |
ChevaPate
|
Inläggsrubrik: Avd. Onödigt vetande! Postat: 12 sep 2012, 16:48 |
|
Blev medlem: 28 apr 2011, 19:37 Inlägg: 3338 Ort: Norrtelje
|
|
|
|
black66
|
Inläggsrubrik: Re: Avd. Onödigt vetande! Postat: 16 nov 2012, 18:31 |
|
Blev medlem: 03 nov 2011, 19:32 Inlägg: 936 Ort: Hallsberg
|
En kompis skickade detta :
Coola Top Fuel Dragster fakta från USA: En TF Dragsters 500 kubiktums (8,2 liter) Hemi genererar mer hästkrafter än dom 16 första NASCAR bilarna i starfältet på Daytona 500. På full gas drar en Nitro motor 5.68 liter nitro per sekund, ungefär samma bränsleförbrukning som en fullt lastad Boeing 747, nitron har dock 4 gånger högre energivärde per liter. En standard 426 Hemi har inte tillräckligt med kraft för att orka dra TF Dragsterns kompressor (den kräver ca 800 hästar). Cirka 85 kubikmeter luft per minut trycks in i motorn av kompressorn och bränsle/luft blandningen komprimeras till nästan fast form i motorn. Cylindrarna körs på gränsen till "hydraulic lock" Dom dubbla magneterna/fördelarna levererar 44 ampere tändström till varje tändstift, det är lika mycket som en elbågsvets ger, till varje cylinder. Vid det perfekta blandningsförhållandet av 1.7:1 luft/bränsle (för nitro), är flamtemperaturen för nitron 3899 grader Celsius. Nitrometan brinner med gul låga. Dom spektakulära 2 meters vita flammorna som syns ovanför avgasrören vid nattrace är rått brinnande väte urskiljt ur luftens fuktighet av dom väldigt heta avgaserna. Dom 16 tändstiftens elektroder är totalt bortbrända efter en repa. Efter halva sträckan självantänder bränslet i motorn av kompressionshettan (som i en diesel) - plus att avgasventilerna glöder med en temperatur av 760 grader Celsius. Enda möjligheten att stänga av motorn är att stoppa bränsletillförseln. Om tändgnistan tillfälligt slutar fungera tidigt under repan, fylls cylindrarna med oförbränd nitro, när kolven försöker komprimera denna vätska, vilket inte går, så exploderar motorn med en kraft som kan spränga topparna i bitar och loss från blocket eller så sprängs motorblocket mitt av. Detta kallas "hydraulicing". För att överstiga 300 mph (482 km/h) på 4.5 sekunder måste TF Dragstern accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande över 4G. Men dom når 200 mph (322 km/h) redan efter mindre än halva banan så accelerationskraften vid starten är närmare 8G. Om all utrustning och bil är betald, teamet jobbar gratis och om för en gångs skull INGENTING GÅR SÖNDER så kostar en repa 1000 Dollar per sekund. En TF Dragster kommer upp i över 300 mph (482 km/h) innan du läst klart den här meningen. Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen! Nitromotorernas toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och tomgångsvarvet är ca 2600 rpm. Gällande ET rekord för Top Fuel Dragsters i USA är 4.477 sekunder på kvartsmilen satt av Kenny Bernstein, och gällande hastighets rekord är 333.08 mph (536.04 km/h) satt av Tony Schumacher. Som slutsummering tar vi ett exempel: Du kör en Lingenfelter trimmad dubbelturbo Corvette. Ett par kilometer längre fram står en Top Fuel Dragster instagead och klar att starta på dragstripen samtidigt som du passerar. Du har fördelen av en flygande start och du varvar ur Corvetten på alla växlar och blåser förbi startlinjen och passerar dragstern med 200mph (322 km/h) på hastighetsmätaren. Exakt samtidigt som du passerar startar TF Dragstern och tar upp jakten på dig, du håller gaspedalen planterad i golvet men du börjar höra ett brutalt vrål som nästan spräcker trumhinnorna och inom ett par tre sekunder har TF dragstern både hunnit upp och passerat dig. TF Dragstern spöar dig och är först till mållinjen, bara en kvartsmile ifrån när du passerade den. Det, gott folk, är acceleration! Om man funderar lite över detta så har från en stående start, föraren i denna fenomenala maskin sett dig passera i 322 km/h och inte bara hunnit upp dig, utan nästan blåst dig av banan när han passerade dig, och allt detta inom 402.33 meter.
// C
|
|
|
|
tuffe
|
Inläggsrubrik: Re: Avd. Onödigt vetande! Postat: 16 nov 2012, 19:49 |
|
Blev medlem: 25 maj 2011, 20:54 Inlägg: 172 Ort: rimbo
|
det var väldigt intressant läsning, klart imponerande är det
|
|
|
|
Krille
|
Inläggsrubrik: Re: Avd. Onödigt vetande! Postat: 16 nov 2012, 20:21 |
|
Blev medlem: 19 sep 2010, 13:05 Inlägg: 615 Ort: Stockholm
|
Fan va Ballt
|
|
|
|
Bagarn
|
Inläggsrubrik: Re: Avd. Onödigt vetande! Postat: 16 nov 2012, 20:30 |
|
Blev medlem: 10 dec 2009, 12:51 Inlägg: 2041 Ort: Haninge
|
Kul, men jag vet inte om jag inte hade vunnit över den med min 60a med 305. På håret.
|
|
|
|
black66
|
Inläggsrubrik: Re: Avd. Onödigt vetande! Postat: 17 nov 2012, 09:00 |
|
Blev medlem: 03 nov 2011, 19:32 Inlägg: 936 Ort: Hallsberg
|
Skulle vara intressant att veta hur en 60 Impala bär sig åt i farter över 320 km/h. Jag har aldrig provat , men jag har ju inte en 305:a. // C
|
|
|
|
Bagarn
|
Inläggsrubrik: Re: Avd. Onödigt vetande! Postat: 17 nov 2012, 09:14 |
|
Blev medlem: 10 dec 2009, 12:51 Inlägg: 2041 Ort: Haninge
|
Det tycker jag oxå skulle vara intressant, får nog fan ha blöjor på sig då.
|
|
|
|
black66
|
Inläggsrubrik: Re: Avd. Onödigt vetande! Postat: 23 nov 2012, 15:18 |
|
Blev medlem: 03 nov 2011, 19:32 Inlägg: 936 Ort: Hallsberg
|
|
|
|
impala62bb
|
Inläggsrubrik: Re: Avd. Onödigt vetande! Postat: 23 nov 2012, 17:55 |
|
Blev medlem: 26 sep 2011, 15:51 Inlägg: 430 Ort: Mellerud
|
fy i h-vete vad jag vill ha den hade gjort sig gott med ett baksäte i
|
|
|
|
Krille
|
Inläggsrubrik: Re: Avd. Onödigt vetande! Postat: 23 nov 2012, 20:32 |
|
Blev medlem: 19 sep 2010, 13:05 Inlägg: 615 Ort: Stockholm
|
Perfekt när man vill crusa snabbt
|
|
|
|
Forumindex » Övrigt » Off topic
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster
|
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori
|